03 januari, 2014

Stunden är kommen

Vaknade med ett ryck i natt och kollade på mobilen. 01.40 visade klockan och det var tydligen en bra tidpunkt på natten att tänka på kvällens match, sen var det lögn i helvete att somna om. Hur ska Nyköpings Hockey uppträda i kväll? Enligt spelbolaget så är hemmalaget skyhöga favoriter och ger endast 130kr tillbaka på spelat 100-ing.  Lite väl lågt odds med tanke på att det är hemmapremiär för NH, något som historiskt sett inte alltid varit så lyckat, men oftast. Någon minns säkert mötet med IFK Ore för några år sedan, vi andra har nästan lyckats förtränga den miserabla starten på allettan som kom att bli ett totalt fiasko för de svarta, vita och röda hockeykrigarna. NH slutade sist i serien och jag har för mig att det i den betydelselösa hemmatchen mot Enköping satt straxt över 300 personer på läktaren och såg eländet. Vad skulle en sådan upprepad alletta betyda nu? Förmodligen tack och god natt.

Men, som tur är finns det ett stort MEN i det hela. Nyköpings Hockey känns åt helvete för bra för att ens vara i närheten av en alletta likt den nyss nämnda. Jag tror snarare att det kan komma att bli precis tvärtom! Att Nyköpings Hockey behövde en härförare som Henric Höglund i truppen visade sig ju omgående, och sedans matchen mot Vallentuna har Vi (ja jag kommer att kallas oss vi hädanefter. Vi gör det tillsammans!) gjort några riktigt bra matcher, även några mindre bra, som vi dock vunnit till skillnad mot i inledningen av serien då vi förlorade de matcher när vi inte spelade på topp.

Höglund, Despotovic och Karlsson gav oss ytterligare spets och i och med det, även en ytterligare bredd. Något jag tror kommer bli avgörande i många matcher i den tuffare allettan. Och när jag skriver tuffare jämför jag så klart med grundserien.

En annan viktig aspekt i sammanhanget är att skadebekymren är oerhört mindre nu än vad de varit under i stort sett hela säsongen. Med risk för att glömma någon så sticker jag ut hakan och säger att det endast är Johan Eriksson som inte är hundra till kvällens match. Och då räknar jag inte med MQ,  vilket betyder att Kim skall kunna köra för fullt. Han behövs.

En bra start är väldigt viktig för oss, men inte helt livsavgörande. Kommer ihåg förra säsongens 9-2 seger mot Åker/Strängnäs i premiären men har endast svaga minnen av hur det slutade i mitten av februari.

Jag tänker ge mig på ett litet tips inför kvällen. Spelbolaget har nog rätt, men jag tror ändå på en jämn historia där vi vinner med 4-2. Vilka som gör målen skiter jag i. Bara vi får fira i kväll.

 

Gott folk, stunden är kommen och nu kör vi. Kom gärna upp på ståplats och hjälp till, men viktigast av allt kom för gudsskull ihåg att:

Vi gör det tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.