05 oktober, 2013

6 av 9

Jag är tillbaka men ändå inte liksom.  Jag vill börja med att tacka Gustaf för att han uppdaterat bloggen under denna fullspäckade vecka där jag har slitits mellan hopp och förtvivlan där utfallet tillslut blev bra, faktiskt över förväntat med tanke på förutsättningarna. Nu har jag några dagar med arslet fullt minst sagt innan jag hoppas kunna återgå till det mer för mig normala. Men vem fan vet vad som kommer hända och vad är egentligen normalt?

På hockeyfronten intet nytt. NH tog överraskande full pott i bortamatcherna medans Huddinge blev för svåra på hemmaplan. Ett bra utfall enligt mig. Jag varnade lite för att de närmsta tre matcherna skulle i värsta fall bli poänglöst för NH. Det blev sex poäng! Om någon hade frågat mig innan dessa tre matcher vad som var ok hade mitt svar blivit tre poäng är helt ok. Men om jag tyder kommentarerna efter dessa tre matcher kan man nästan tro att NH kammat noll!?!

Som jag skrivit tidigare, tålamod är A och O i dessa matcher. Jag har full förståelse för att publiken vill ha tre poäng i varje jävla match, det vill jag med bara för att ni inte skall missförstå. Men det har skrivits förut och det kommer att skrivas igen här på bloggen. NH kommer inte att vinna alla matcher och man kommer att blanda och ge rent spelmässigt men trägen vinner, här tvivlar jag inte överhuvudtaget. Precis som Gustaf var inne på tidigare så har Mälberg 100% förtroende  från ledningen, så alla spekulationer om Mälbergs vara eller icke vara hamnar direkt i papperkorgen.  Så min vädjan är fortfarande att, låt det ta tid och ha överseende med att spelet inte funkar i varje match. Grabbarna på isen vill självklart inget hellre än att vinna varje match, Mälberg och alla runt laget vill självklart vinna varje match och inte minst publiken är inne på samma linje som övriga nyss nämnda. Så vi vill alla samma sak. Men vi måste ha tålamod.

**********

J20 ligger tvåa i J20 Elit östra efter kvällens 6-2 seger borta mot IFK Tumba där Markus Kjellberg stod för fyra av NHs mål. Enligt tränare Magnus Blårand tog laget alldeles för många utvisningar (något han tar på sig ansvaret för) för att han skulle tycka att det var ok. 3x10 minuter + 16x2min är vad Blårand inte tycker är ok. Jag håller med!

***********

J18 har seriepremiär i morgon hemma mot Visby/Roma. För er som har livearena-kortet så kan ni se matchen live på webben. Har ni kortet kan ni se NH J18+J20s hemmamatcher plus en del av bortamatcherna. Även någon/några av A-lagets bortamatcher sänds på livearena. Kortet kostar 395:-  och då går 100:- tillbaka till Nyköpings Hockey. Köp ditt säsongskort här!

4 kommentarer:

  1. Nicklas vet vad jag tycker men säger till andra läsare.

    Jag har som Huddinge supporter slitit mitt hår och varit orolig varje höst under Mälbergs tre år. Han bygger sina lag för att det ska vara som bäst i mars-april. Vi gick till Kvalserien 2 utav hans 3 år. Det året vi missade KS så erkände han själv att han missade i förberedelserna. Vi hade många nya spelare, efter säsongen sa Fredrik att han borde ha börjat om från början och inte utgått ifrån att han kunde ta vid där man slutade.

    Vad jag hört så lägger Fredrik vikten på syreträning för skridskoåkning i motsatts till styrketräning. Ja, Fredrik prioriterar bort små detaljer i försvarsspelet, MEN ni kommer att åka ifrån många lag efter nyår.

    Jag skulle bli väldigt förvånad om NH INTE går till Kvalserien i motsatts till tvärtom.

    SvaraRadera
  2. Låt oss komma ihåg att vi åkt på däng när det gällt de senaste åren. Vi har inte varit i närheten att konkurrera om en allsvensk plats. Och inte en enda spelare har gått vidare upp i systemet. Vi har inte räckt till. Låt det sjunka in, vi har kämpat men vi har inte räckt till. Gamla meriter gäller inte och det finns ingen arvsrätt i sport, vi måste förtjänta platsen och utbilda spelare som kan ta sig vidare i sin karriär.
    ***
    Om vi ska ta ett kliv framåt och nosa lite på tröskeln, vad gör vi då? Jo, vi kommer att ändra på saker och det är möjligt att det går åt helvete. Men vi kommer att ändra och vi kommer inte att ha dagsnotering på vad vi gör. Vi gör det vi tror på, baserat på en rimlig faktabas och håller den linjen. Vi kommer inte att skrika ut att vi ska upp. Vi kan inte garantera att det fungerar och vi råder inte över alla variabler. Vi kommer inte mångdubbla spelarbudgeten. Det har vi provat.
    ***
    Vi fortsätter arbeta med en mängd saker. Några saker är generella för klubben till exempel ekonomi och organisation. En annan är ledare. Duktiga och välutbildade ledare ger god utbildning för spelare på alla nivåer. För a-laget specifikt ser vi framför oss ett nytt spelsystem med mer fart. Det finns en mängd detaljer här givetvis som att vi ska vara bäst tränade. Truppen är sammansatt utifrån detta. Nya målvakter behövdes. Det du ser är en förändring. Det du hör är hur vi utvärdar oss själva mot hur vi vill spela. Andra lag är inte relevant just nu. Vi nöter på matcher och träningar. På träningar repeteras ett urval av spelsekvenser för att få upp farten. Farten kommer i lika stor grad av fysiken som av de många besluten som tas på isen.
    ***
    Det kanske inte finns ett värde att titta på en byggarbetsplats. Men blanda inte ihop en färdig byggnad med en under uppbyggnad. Blanda inte ihop vilja med osäkerhet. Glöm inte att du ser människor som lär sig nya arbetsuppgifter med hundratals som tittar på!
    ***
    Vi kommer att köra grundserien med att försöka ta ett steg till. Vi utvärderar och tittar på styrkor och svagheter efter varje grundomgång. Försäsongen gav en mycket bättre fysik. Vi ser nu en del bra spelsekvenser och en del dåliga. Vi nöter vidare.

    SvaraRadera
  3. Kul att det går bra för junisarna i år. Men angående NHs Alag så är det inte små brister i defensiven, utan hela försvaret är katastrof. Framåt är NH bra men i år känns det som vi spelar "Stockholmshockey" med full fart framåt och inget försvarstänk alls. Samma spel som Åkers lutade sig mot tidigare år.

    Tror inte folk är upprörda över att NH inte tar 3 poäng utan mer upprörda över spelet.
    Som någon skrev så brukar NH ha ett strukturerat bra styrspel men nu är det mer soloåkningar som lätt stoppas.

    Jag tror också Mälberg kommer få ordning på det här tids nog men efter förra årets tråkiga Alletta så hoppas jag nästan att NH missar Allettan i år och tar sig till PO bakvägen via fortsättningserien. För jag tror inte det här laget är redo efter jul att möta ex. Åkers, Visby och Huddinge mfl som såklart också kommer höjt sig tills dess.
    Hoppas jag har fel men av det spelet man sett hitills så känns det inte bra, vilket även M Berg nämner i senaste sändningen att tiden rinner iväg man kan inte bara säga att det är inte nu vi ska vara som bäst när man inte ser någon bättring på vissa delar som defensiven? eller?

    SvaraRadera
  4. Matte: Jag säger det igen, ni kommer orka mycket mer än många andra lag längre fram. Tro mig.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.