13 oktober, 2012

Tredjedelstid

Jag har ju utlovat en liten sammanfattning efter första rundan. Här kommer ett litet försök i alla fall.

Vi ligger ju på en fin andra plats i tabellen, tre poäng efter Visby/Roma. Det måste ju anses som helt ok. Den enda riktiga plumpen kom i premiären mot Väsby. En match som man ska vinna sju dagar i veckan och det gör man säkert i alla matcher utom just premiärer på hemmaplan. Väsby hade ju en mardrömslik försäsong vilket gjorde att samtliga kände sig säkra på seger, alltså underskattning. Kan inte hitta någon annan vettig förklaring till varför det blev som det blev (kom precis på att jag lovat att aldrig mer nämna den matchen).

Det är inte en plump att förlora på bortaplan mot Åker. Definitivt inte, men sättet att förlora på kan kanske kasta en skugga över tillställningen. Det tyckte i alla fall ledningen när NH förlorade med 5-2 i Åker. Övriga lag har NH slagit och med en tacksam lottning då man möter flertalet av de förmodade topplagen hemma två gånger så kommer mittenrundan i GS förmodligen bli aningen tyngre för Nyköping då man möter Visby/Roma, Huddinge och Wings borta medan Åker och Vallentuna kommer att besöka Rosvalla. Lite längre när man ska byta är det ju i en andraperiod.

Målvaktsspelet tycker jag har varit klart godkänt. Varsin nolla har målvakterna på sitt CV och om man tittar på D-seriens målvaktsstatistik så är det bara Marcus Lundell i V/R som sticker ut lite i toppen. Efter honom är det jämnt. Johan Svensson har strax över 90% räddingar vilket placerar honom på en femte plats i serien. Ekeberg har bara stått två matcher och är därför inte med i tabellen men med 95% räddningar på två matcher hade Ekeberg legat i topp.

Backsidan har övertygat i de matcher jag sett laget. Första matchen undantagen. Och den spelare som har bäst utvecklingskurva är enligt mig Patrik Eklund. Riktigt smart spelare som blir bättre och bättre för varje match.

I början var det ju fösta femman som stod för all kreativ produktion. Men nu har det börjat lossna på alla håll och kanter. Något som självklart är nödvändigt för att det ska bli en lång säsong. Lindlöf som fick kritik i början av säsongen har definitivt spelat upp sig och är även väldigt bra även i egen zon. Tornberg ser ut att trivas bra tillsammans med Berg och Lehmann. De två sistnämnda har även de spelat upp sig rejält och jag tycker att man hittat rätt i samtliga formationer. Det gäller bara att få tillbaka alla spelare som är borta. Sjukdomar och skador är tyvärr en del av spelet. Förstafemman är den bästa formationen i div1 D utan tvekan. Jag håller Bröms som bästa centern i hela ettan. Men jag är enögd som sagt. Vår andrafemma är riktigt bra den också. Vilket lag skulle inte vilja ha Crippa, Lindlöf och Byström i sitt lag?

Jag och Fredrik Johansson diskuterade den första tredjedelen av GS efter matchen mot Nacka och vi var ganska överrens om att det här laget ser ut att ha en högre lägstanivå än de två senaste årens trupper hade. Fredrik tyckte också att han såg att laget gör framsteg hela tiden, det syns i matcher och på träningarna sa han. Det bådar gott inför framtiden.

Jag är fullt medveten om BP spelet men väljer att inte nämnda det mer än så här just nu. Dock tycker jag att PP-spelet sitter bättre och bättre. Vi ligger på en andraplats i D-serien 0,19% bakom Vallentuna som leder.

Värsta konkurrenten i GS är V/R. Utan tvivel tycker jag att de är svårast att möta med sin tuffa och raka spelstil. Dock hade Nyköping inte några större problem att utmanövrera öborna på hemmaisen. Tror dock att det kommer bli betydligt tuffare ute på ön om några veckor. Huddinge känns som utmanare nr två trots att de blandat och gett i inledningen av serien. 18 matcher kvar att spela och egentligen är det bara Botkyrka som är helt avhängda från en topp 4 placering. En härlig höst och vinter väntar oss hockeytokar.

**********

J20 vann i kväll mot Flempan. 6-3 och två av NHs mål kom i numerärt underläge. Starkt jobbat. Anton Svensson imponerar med 2+2 i kväll när laget tog en nödvändig seger. J20 ligger 5:a i serien med 7 pinnar upp till Nacka som leder. Bara att fortsätta jobba. Långt kvar!

**********

Lindlöf, Byström, Norberg, Thim och Sallhag saknas i morgon och Bjuhr är tveksam på grund av sjukdom när Nyköpings Hockey skall ta revansch mot Väsby efter fiaskot i seriepremiären. Ånelöf är dock tillbaka. Ingen lätt bortamatch för grabbarna, och NH har ofta haft det jobbigt mot Väsby. Jag tror på en jämn match som kommer att avgöras i slutet av tredje. 3-5 och sista i öppen kasse kanske, Crippa, Mozart, Berg x 2 och Selin blir målskyttar.

**********

Att förvalta en 1000-lapp


Det går inte så bra nu för mig och min 1000-lapp. Får nog snart döpa om skiten till att förvalta en 100-lapp. Nåväl, i morgon sätter jag mina stålar på följande:

Tranås – Skövde 2 (1,85) Normalt sett SKA Skövde vinna, men det finns inget normalt och bortaplan kan ställa till det.
Nacka – Wings 2 (2,05) Wings har en MYCKET bättre trupp i grunden. Nacka dock inte ofarligt.

Totalt odds: 3,79 X 200:- Ev utdelning: 758,50 Kvar i kassan efter dagens spel 1200kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.