16 augusti, 2012

Så här slutar grundserien...Plats 5 och 1


1. Visby/Roma
2. Nyköping
3. Wings
4. Huddinge
-----------------------------------------------
5. Åker/Strängnäs

6. Väsby
7. Järfälla
8. Vallentuna
9. Botkyrka
10. Nacka

På plats fem tippar jag Åker/Strängnäs som i år är ett ganska svårtippat lag. Det kan bli en femteplats för bruksgänget samtidigt som det kan bli serieseger. Men jag utgår från dagens trupp och då måste jag tippa Åker på den värsta platsen i GS. Man blir femma men missar troligen inte AE med många poäng. Anfallssidan är aningen svagare i år, samtidigt som backsidan ser likvärdig ut jämfört med förra säsongen. Och då skall man ha i åtanke att backsidan inte var lagets starkaste sida förra säsongen och man har inte på något sätt blivit bättre. Hårda ord från min sida och det kommer säkert bli många som vill argumentera mot detta. Kör på, jag har som sagt nästan aldrig tippat rätt och säkerligen inte den här gången heller. Dock skall tilläggas att Åker har förstärkt på målvaktssidan. S:t Cyr känner de flesta i Nyköping till. Det är en jätteduktig målvakt i sina bästa stunder. Höga berg och djupa dalar brukar man säga, och det stämmer bra in på Simon. Tillsammans med förra säsongens förstaval MarcusHansson kommer S:t Cyr att få slåss om fösta-spaden.
Daniel Despotovic och Jocke Eriksson gjorde tillsammans 125 poäng förra säsongen. I år är båda dessa herrar borta från Åker. Despo är i Asplöven och Eriksson har lagt ner sin karriär. Tunga avbräck. Man kan jämföra dessa tapp med Håkansson och Rickmo, kanske till och med snäppet värre förluster.  Även Emil Flodqvist har försvunnit från Åker och det innebär att ettan, tvåan och trean i den interna poängligan inte finns kvar. Tufft! Åker har också tappat Viktor Hertzberg och Sebastian Nykvist. Två spelare som inte fanns med hela säsongen med som samtidigt är två kompetenta spelare.
På plussidan har Joakim Hedlund och Christoffer Blid tillkommit. Två duktiga spelare och om dessa herrar används på rätt sätt kommer de att svara för många poäng, men knappast 125. Det vore tjänstefel av mig att inte nämna bröderna Persson i sammanhanget. Ska väl dock erkänna att Johnas och Jonathan inte kändes riktigt lika farliga förra säsongen som de gjorde när de tillsammans med tredje brodern Johan Persson kamperade ihop i IFK Ore. Men det är två skickliga grabbar med massor av hockey i sig. Det ryktas visserligen att Åker har någon eller några spelare till på ingång. Spetsspelare eller inte? Jag utgår som sagt från truppen som den ser ut idag. Där av blir det en jobbig femteplats för brukslaget. Jag ser gärna att jag har fel så länge det inte är på Nyköpings bekostnad. Jag är dock full av beundran över hur laget tog sig igenom sin första säsong i Div1 och med tanke på att det faktiskt (med Div1D mått mätt) finns intresse runt laget så vore det självklart kul om laget gick till AE.

Det betyder att jag avslutar mitt grundserietips med Ö-laget Visby/Roma. Laget som förra säsongen försökte utmana Nynäshamn att slå motståndarna sönder och samman. Vedhuggarhockey, brutal sådan.

Jag tippar alltså Visby/Roma som etta i serien. Detta trots att Ö-lagets svagaste lagdel blivit än svagare. Defensiven pratar jag om. Jag tycker att V/R hade kanske hela Div1Ds bästa försvarare i Johan Eriksson förra säsongen.  Den kommande säsongen kommer han att spela för norska Tönsbergs Vikings. Ett stort avbräck för gotlänningarna. Men man har breddat på anfallssidan med ett par staka kort samtidigt som man har värvat in en ung men ändå ganska rutinerad målvakt i Daniel Palmkvist. På pluskontot finns även en jobbig båtresa och en skön hemmapublik som har fällt många lag tidigare. Förra säsongen var man dock sämre än normalt i sin hemmaborg. Tillfälligeter?
Defensiven ser som sagt inte så imponerande ut, man har förutom Johan Eriksson även tappat rutinerade Nicklas Westerlind som större delen av sin karriär spelat på allsvensk nivå. Dessa två herrar har man i dagsläget inte ersatt. Något som kan kosta när det drar ihop sig framåt jul. Värt att notera i sammanhanget är att min favoritback (läs om varför han är min favorit här) Jonas Abrahamsson fortfarande finns kvar i V/R. Men i år har han fått lite konkurrens i återvändaren Emrik Larsson. Emrik är en av tre bröder som spelar hockey. Den yngsta är även den mest kända, Johan Larsson som var med och vann både elitserien och junior VM förra säsongen, imponerande. 134 utvisnings minuter i Nynäshamn förra säsongen är rätt många. Abrahamsson och Larssons minuter tillsamman skulle kunna summeras till 281!
Framåt har man tappat Joakim Hedlund till Åker och AdamBezak . Även Mattias Forssberg är på väg bort från V/R. Han är på tryout i norska Frisk Asker. Sista ordet där kanske inte är sagt ännu? Men i stället har man fått in en hel del bra ersättare till ön. Tänker närmast på AndreasGröndahl, Oskar Lundberg och Filip Petersson. Gröndahl är en tung värvning på Div1 nivå och skulle förstärka vilket lag som helst. Bara viljan finns där det vill säga.
Man har också förlängt med viktiga kuggar i fjolårstruppen. MikaelAdamsson, Emil Wahlberg och Jani Pollari.
Det känns som att V/R kommer att kunna mönstra fyra mycket tunga kedjeformationer. Hoten kommer att bli defensiven och utvisningarna. Kan tränaren få bort utvisningarna är mycket vunnet för V/R. En halvchansning men jag tippar laget i topp efter december månad är över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.